FAQ

Internet fungerar inte

Om internet inte fungerar:

  1. Starta om konvertern.
  2. Titta i Stöcke ITs facebookgrupp efter något om allmänna internetproblem/avbrott.
  3. Starta om datorn.
  4. Starta om routern.
  5. Betala obetald faktura. Vid andra påminnelsen på en faktura stängs ditt internet av.

Hur får jag snabbast tillbaka internet efter avstängning?

  1. Betala fakturan
  2. Ta ett screenshot av betalningen
  3. Maila screenshot av betalningen och adress till styrelse.it@stocke.se.

Ansöka om bredband till mitt hus

Fyll i ansökan elektroniskt och skicka till styrelse.it@stocke.se.

Ansökan hittar du här: http://www.stocke.se/it/rutiner/anslutning-av-fastighet/

Ansöka om bredband till min lägenhet

Skicka ett mail till din hyresvärd och styrelse.it@stocke.se med följande information:

Namn, personnummer, adress inklusive lägenhetsnummer, samt epost för fakturan.

Värt att veta är att fastighetsägaren ansvarar för det lokala nätverket i fastigheten.

När får jag bredband efter ansökan?

Efter att vi fått er ansökan är arbetsgången enligt nedan:

1. Vi tar kontakt med vår underleverantör för projektering. 

2. Vi återkopplar till dig ifall det finns något oklart/problem med att ansluta er. 

3. Vår underleverantör lägger er anslutning i kö och utför installationen när det är er tur.
Notera att grävning från tomtgräns står ni för själva. Underleverantören kan utföra det om ni vill, och kostnaden läggs i sådant fall ovanpå medlemsinsatsen.Ingen grävning under tjälsäsong.

4. När underleverantören är klar och er anslutning inkopplad kommer fakturan till er.  

När ni kan anslutas beror på när er ansökan kommer in, hur mycket jobb det är att ansluta, och vilka andra jobb som ligger i kö. 

Jag har betalt dubbelt, vad ska jag göra?

Gör ingenting nu, invänta nästa faktura och skicka tillbaka den med information om att du betalade tidigare faktura dubbelt.

Jag får fakturor till en adress som jag inte längre bor på

Det beror på att vi inte förstått att du har flyttat. Precis som med andra abonnemang knutna till bostaden behöver bredbandsabonnemanget sägas upp vid flytt.

Jag är hyresgäst och flyttar, vad behöver jag göra?

Om du är hyresgäst, säg upp bredbandet genom att maila styrelse.it@stocke.se med följande information: Namn, personnummer, adress inklusive lägenhetsnummer, datum för flytt.

Vänligen notera att bredbandet betalas kvartalsvis det är också uppsägningstiden. Del av kvartalsavgift återfås alltså inte vid flytt.

Jag har sålt min fastighet, vad behöver jag göra?

Du som varit medlem i Stöcke IT behöver överlåta ditt medlemsskap till de nya ägarna genom att fylla i och följa instruktionerna i Överlåtelseblanketten.

Vänligen notera att bredbandet betalas kvartalsvis och kan sägas upp med tre månaders varsel. Betald kvartalsavgift återfås inte vid flytt/ägarbyte.

Om hemnätverket

Här följer lite information om hemnätverk i allmänhet och trådlösa nätverk i synnerhet.

1. Router. Använd alltid en router som ansluts till mediakonvertern med en nätverkssladd till porten ”WAN”. Även om ni bara har en dator, låt alltid en router ta ”första smällen”. Det här är av flera anledningar, säkerhetsmässigt och trafikmässigt. En router får ip-adressen för ert hus/lägenhet från Riksnet och sparar den i sina inställningar. Sedan delar den ut ”under-adresser” till resten av era uppkopplade saker i hemmet (mobiler, plattor, datorer, tv, spelkonsoller och annat). Det är det här som är ”routing”, att den delar ut adresser och fördelar trafik till olika enheter. Ju bättre (läs: dyrare) router desto fler enheter och snabbare trafik kan den hantera.

2. Det trådade nätverket. Plugga in nätverkskablar av god kvalitet i din router och koppla sedan in dator, skrivare, hårddiskar, spelkonsoller, tv-moduler etc. Sedan är det oftast bara att köra. Se bara till att ”dynamisk adress erhålles” är ifyllt på era enheter annars kommer det inte att fungera.

3. Det trådlösa nätverket. Här kan man då göra på flera sätt. De allra flesta kopplar in en router med inbygd funktion för trådlöst nätverk inbyggt. Den kan antingen ha externa antenner eller också sitter de inbyggda under skalet. Tekniskt fungerar den på samma sätt som en trådbunden router genom att den delar ut ip-adresser ”dynamiskt” till de uppkopplade enheterna. Så precis som under punkt 2 måste enheterna vara inställda på att kunna ta emot ip-adressen.

Det finns flera nätverksstandarder på marknaden där den snabbaste (just nu) är ”ac” som nästan motsvarar ett trådbundet nätverk (när man är nära routern). Det viktigaste att komma ihåg med trådlösa nätverk är att: ju längre bort du är från en trådlös router, desto sämre hastighet får du (sämre surfupplevelse om man så vill). Det här gäller alla routrar.

– Ha alltid ett lösenord på ditt nätverk. Om du har flera trådlösa nätverk, se i alla fall till att ha lösenord på det nätverk som är ”hjärtat” i ditt hemnätverk.

– Använd helst uppdelat nätverk om du har möjlighet. Det finns idag möjlighet att ha både 2,4 Ghz och 5 Ghz. 5 Ghz-bandet är det lite mindre räckvidd på men har högre hastighet. Det tar bara nyare datorer och enheter. 2,4 Ghz-bandet tar alla enheter.

En bra källa för er som vill läsa mer är Kjell & Compani’s information om trådlösa nätverks om ni hittar här.